HTC Vive

Virtual Reality, Wat kan je er als bedrijf mee?

Je ziet en hoort het overal, op tv, radio, internet, in de krant en je ziet het zelfs op straat of in het openbaar vervoer: Virtual reality. Maar wat kan jouw bedrijf met deze interactieve visualisatie?

Virtual reality is de intense ervaring van een digitale wereld. Een gecreëerde wereld waar alles mogelijk is, van een nagebootste realiteit tot een sprookje dat tot leven komt. Maar ook, en hier wordt het interessant, een perfecte wereld om jouw product, project, proces of merk te presenteren. Virtual reality, wat al erg populair is binnen gaming en entertainment, is ook steeds vaker in het bedrijfsleven terug te zien. Bijvoorbeeld in de sales, marketing, presentaties, testing, trainingen en simulaties wordt al handig gebruik gemaakt van virtual reality.

Wat is virtual reality?

Virtual reality is een manier om de digitale wereld te bekijken en te ervaren alsof je er middenin staat. Dit doe je door middel van een virtual reality bril. Deze komen in vele vormen en maten, maar het zijn allemaal brillen met een beeldscherm. Ook wel “head mounted display” (HMD) genoemd. Het is eigenlijk gewoon een beeldscherm dat je dicht voor je ogen houdt, met een gyroscoop sensor die de rotatie van je hoofd volgt. Hierdoor is het mogelijk om rond te kijken in de virtuele wereld. De beste beleving van een virtuele wereld krijg je met een realtime interactieve visualisatie.

 

De realtime interactieve visualisatie

Realtime wil zeggen dat de beelden op het moment van kijken worden berekend door de computer. Hierdoor krijgt de gebruiker de keuze en mogelijkheid om vrij rond te lopen en kijken in de visualisatie. Ook maakt de realtime berekening van de computer het mogelijk om de visualisatie interactief te maken. Dit betekent dat tijdens het gebruik objecten en elementen in de visualisatie kunnen worden aangepast naar hoe de gebruiker het wil. Zo kan de gebruiker (klant) bijvoorbeeld al spelen met het product voordat het gemaakt is. Het product kan worden opengemaakt, naar wens aangepast, aangezet, uit elkaar gehaald en worden gebruikt in de virtuele wereld, zoals het ook in de echte wereld gebruikt zal worden.

 

Unieke eigenschappen van virtual reality

De meest unieke eigenschap van virtual reality is natuurlijk de realiteit ervaring bij het bekijken van de digitale wereld. Dit is interessant voor het bedrijfsleven. Je kunt er klanten jouw producten, processen en projecten in laten ervaren, letterlijk in een wereld die is gecreëerd met als enige doel jouw product. Een ultieme kans om je producten te laten bekijken voordat deze gemaakt zijn. Zo is virtual reality een ideaal visualisatie middel voor nieuwbouw en prototyping. Niet alleen voor woonhuizen, maar voor alle producten en projecten die nog gemaakt en getest moeten worden.

Nog een unieke eigenschap van virtual reality is dat als de gebruiker de virtual reality bril op heeft, hij geheel is afgesloten van de buitenwereld. Zelfs zonder een koptelefoon waant de gebruiker zich snel in de andere wereld en wordt hij niet of nauwelijks afgeleid. Een ultieme kans om de klant met zijn volle aandacht te laten zien hoe je product of dienst werkt. Je weet nu de basis van virtual reality, maar waarom is dat interessant voor jouw bedrijf?

Virtual reality iets voor jou?

Er kunnen meerdere redenen zijn om virtual reality te gebruiken, je hebt een product, proces, project, merk of dienst:

  1. dat moet worden verkocht voordat het gemaakt is?
  2. dat te groot of te zwaar is om mee te nemen?
  3. dat te klein is of verwerkt is in een ander product waardoor je het niet ziet?
  4. waarvan de werking te complex is om uit te leggen met woorden?
  5. dat in ontwikkeling is en je wilt een prototype kunnen bekijken. Er omheen lopen en de interactie aangaan met het het product voordat het gemaakt is?
  6. die je in jouw ideale wereld wil laten zien: brand experience
  7. die gewoon zo tof is dat je het wilt laten zien op de manier die het verdient.


Visualisaties in het algemeen zijn erg handig voor bedrijven met een product dat zonder een visueel beeld niet of nauwelijks te verkopen is. Een visueel beeld zegt meer dan 1000 woorden. Als je een product hebt, dat door zijn formaat of complexiteit niet duidelijk communiceert, Dan is een realtime interactieve visualisatie een veelzijdig communicatiemiddel waarmee je jouw product, dienst of merk visueel duidelijk maakt.

Daarnaast is het gewoon hip. En zoals eerder in de introductie aangegeven, worden interactieve visualisaties voor de tablet of virtual reality bril al goed gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals sales, marketing, presentaties, testing, trainingen en simulatietools. Hieronder worden een aantal voorbeelden gegeven van hoe virtual reality kan worden toegepast in je bedrijf.

Van Der Lande visualisatie - Het ideale distirbutie centrum. pick at ease systemen

Sales

Bij sales kun je denken aan een digitale productcatalogus. Je kunt dan alle informatie en alle extra opties visueel laten zien aan je klant. De klant kan dan ook met een productconfigurator het product geheel naar eigen wens maken. Dit kan bijvoorbeeld via een tablet of virtual reality applicatie bij de klant of in de showroom. Wat je ook steeds vaker ziet is een digitale pop up store, waarmee je virtueel langs al je producten kunt lopen. Hiermee kun je de klant overal de ervaring van het winkelen geven.

Binnen sales kan een interactieve visualisatie een ondersteunende rol spelen. Zo kan een makelaar een modelwoning laten zien bij het verkoopgesprek van een nieuwbouw project. Tijdens het gesprek kan de makelaar optimaal gebruik maken van de realtime interactiviteit. Door, terwijl zijn klant de virtual reality bril op heeft, alle uitbouw opties met één druk op de knop aan- en uit te zetten om zo realtime de verschillende opties laten zien.

Huiskamer visualisatie op een tablet

Marketing

Juist in de marketing zie je virtual reality steeds meer als hulpmiddel. Het komt geregeld voor in reclamespotjes op de televisie. Ook tijdens beurzen of in showrooms kan het de aandacht trekken van de bezoekers. Een reden daarvoor is dat het er gewoon een beetje maf uitziet als een persoon om zich heen staat te kijken met een virtual reality bril op. Zeker als hij daarbij in de lucht staat te zwaaien met in elke hand een controller. Dit trekt de aandacht en het is ook nog super leuk om te doen. Als je zelf een visualisatie of game laat ontwikkelen kun je op een leuke manier de informatie van je product, project, proces, merk of dienst overbrengen aan je klant. Als je het juist toepast, kan virtual reality een hoop aandacht trekken. Zo zijn er al verschillende video’s viral gegaan.

Grote en kleine merken maken ook al gebruik van virtual reality. Zij gebruiken virtual reality om je een ideale wereld te laten zien van hun product. Een zogenaamde brand experience. Bijvoorbeeld een wereld met alleen maar items van jouw merk, of een wereld die het verhaal van jouw bedrijf vertelt.

Presentaties

Zoals eerder aangegeven is een realtime interactieve visualisatie een goede tool voor presentaties, als deze wordt bekeken met de virtual reality bril heb je de onverdeelde aandacht van de gebruiker. Met een product of merk presentatie kun je alle productinformatie op een leuke interactieve manier laten zien. Je laat visueel zien wat je product is, hoe het eruitziet en wat je er mee kunt.

Ook kun je het gehele proces laten zien hoe je jouw project gaat volbrengen. Je kunt dan zelf bepalen wat je eerst laat zien en hoe snel je door de presentatie heen gaat. Met bijvoorbeeld een interactieve presentatie voor op een tablet, touchscreen of ook met een muis op een computer, kun je het project simpel ronddraaien en van alle hoeken bekijken. Als je meer wil vertellen over een bepaald onderdeel zoom je gemakkelijk in. Om vervolgens weer uit te zoomen en te laten zien hoe dat onderdeel in het geheel past. Met een druk op een knop zet je je project in exploded view om te laten zien welke onderdelen er allemaal in zitten. Weer terug in zijn normale status kun je ook nog de werking laten zien met een animatie.

Testing

Bij testen & prototyping is het visualiseren in 3d van groot belang om  kinderziektes uit je product te halen. Een visualisatie bekijken door een virtual reality bril geeft je dan ook de mogelijkheid om de kinderziektes te vinden voordat je product gemaakt is. Dit komt omdat je jouw product al kunt ervaren en testen in de virtuele wereld. Zo zie je al snel of een ruimte of onderdeel te groot of te klein is. Noodstoppen plaatsen op de juiste plek binnen armlengte van de werkplek. Of het er wel uitziet zoals je hebt gepland. of de locatie van de operator van een kraan of machine niet op een beter overzichtelijk punt of dichterbij de lading geplaatst kan worden.

Trainingen en simulaties

Met een virtual reality bril heeft de gebruiker zijn onverdeelde aandacht bij de training. Dat is tevens ook de reden dat virtual reality uitstekend geschikt is voor trainingen en simulaties. Ervaar en train verschillende situaties alsof je er middenin staat en simuleer en speel deze levensecht na in de digitale wereld in een veilige omgeving. Met 1 druk op de knop is alles weer opgeruimd. Je kunt snel wisselen tussen verschillende omgevingen. En zo sta je het ene moment in een groot warehouse en het andere moment in een operatiekamer. 

In de virtuele wereld kun je mensen snel visueel informatie aanleveren. Bijvoorbeeld door bij een EHBO cursus of klanten trainingen, te informeren over een calamiteitenplan van een gebouw of instructies te geven van reparaties aan machines en apparaten. Er wordt dan ook al veel gebruik gemaakt van het trainen in simulaties. Zo kun je in een veilige omgeving complexe apparaten leren te besturen. Vliegtuigen zijn wel de bekendste apparaten waar gebruik wordt gemaakt van simulaties om de piloten te trainen.

Maar ook bij de ANWB maken ze gebruik van simulaties om hun cursisten verschillende situaties in te laten schatten die van belang zijn, maar die je op de weg niet snel tegenkomt. Andere voorbeelden zijn gevaarlijke kranen, graafmachines of werkboten waar je de besturing in een veilige omgeven kunt leren en niet veel voorkomende situaties herhalend kunt trainen totdat je ze haarfijn kunt inschatten.

Dan kun je ook nog geschiedenis en toekomst simuleren. Op deze manier kun je de geschiedenis herbeleven en alvast de toekomst ervaren. Ook hiervan kunnen we een hoop leren.

Portfolio Project Philips Healthcare VR Virtual reality ervaring. Onco suite operatie ruimte. volledige verzorgt door Goldviz

Extra voordelen van een realtime interactieve visualisatie.

Een realtime interactieve visualisatie hoeft niet alleen voor virtual reality gebruikt te worden. Zo kun je dezelfde visualisatie op elk willekeurig beeldscherm laten zien. Bijvoorbeeld op een beamer, tablet, smartphone, computer of touchscreen. Uiteraard heeft scherm zijn manier van aansturing van controllers om de optimale interactie en gebruiksvriendelijkheid te creëren. Naast dat je het op elk scherm kunt laten zien kun je uit de zelfde visualisatie ook nog eens vrij gemakkelijk video animaties, 360 graden video animaties en sfeerimpressies halen voor eventueel online gebruik, social media en drukwerk.

Conclusie

Realtime interactieve visualisaties en virtual reality zijn zeker geen gimmick of gadget. Voor bijvoorbeeld producten die door hun formaat of complexiteit niet duidelijk communiceren, zijn er daadwerkelijk verschillende innovatieve oplossingen en toepassingen waar je als bedrijf ook echt iets aan hebt. Met interactieve visualisaties en virtual reality maak je het verkoopproces makkelijker, trainingen en simulaties duidelijker en maak je producten visueel begrijpbaar en zullen klanten sneller tot kopen overgaan. Maak je product draagbaar, presenteerbaar en visueel begrijpbaar!